Piotr Kasperowicz, rocznik 1978. Debiutował pod koniec lat 90. ub. wieku. Zamieszkuje w Krakowie. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Poeta, prozaik, aforysta, czasem krytyk oraz felietonista. Od 2012 roku redaktor działu poezji wydawnictwa Mega*Zine Lost And Found prezentującego sztukę i kulturę. Współpracował z rozgłośniami radiowymi jako realizator dźwięku. Zajmuje się grafiką i fotografią. Na potrzeby prezentacji poezji dokonuje obróbek graficznych, dźwiękowych oraz filmowych, tworzy animacje komputerowe. Przedstawiciel współczesnego nurtu poezji audiowizualnej.
Nonkonformista, nieustająco w opozycji do braku wartości. Odrywa lukier z poezji. Słowa zmienia w amunicje. Rozkłada na czynniki emocje. Brzuchem do góry odwraca hipokryzje. Proklamuje zachowanie pozycji oddalenia, bo po użyciu szkiełka i oka w zderzaczu opinii, wierzeń, przekonań i ograniczeń, szkło z pewnością znajdzie się w oku.
Bibliografia:
1998: cykl zeszytów poetyckich „Virus” – Wydawnictwo Domowe
2001: tomik wierszy „Nienawiść / perforacja gwałtu” – Wydawnictwo Domowe (w komplecie z płytą „Synthetic tracks: 11” zawierającą elektroniczne remixy)
2002: tomik wierszy „Oczy ery techno” – Wydawnictwo Domowe
2003: tomik wierszy „O jedno niebo więcej” – Wydawnictwo Domowe
2013: tomik wierszy „Łoskot Drogi Mlecznej” – Wydawnictwo Miniatura
2015: tomik wierszy „Poezja pękła (w zamrażarce)” – Wydawnictwo Miniatura
2018: tomik wierszy „Buldożery elokwencji” – Wydawnictwo Obraz Dnia
2020: tomik wierszy „Terytorium rozpadu sekwencji” – Wydawnictwo Domowe
2021: tomik wierszy „Ssaki leżą na boku” – Wydawnictwo Neopoemiksowe (wspólny projekt z Piotrem Szreniawskim)
Napisali o nim:
Osobliwa lektura, autor pisze bardzo inaczej niż inni. Bez wątpienia z takim językiem i tonacją poezji jeszcze się nie spotkałem. Są to wiersze całkowicie „odliryzowane”, a więc niepodobne do tych wszystkich, z jakimi na ogół mamy do czynienia. Dużo tu dyskursu i myślenia. Leszek Żuliński
Sztuka mówienia o rzeczywistości zawsze jest naznaczona naszą subiektywną sumą doświadczeń. W przypadku tych wierszy, czuję podskórnie, że autor wznosi się wyżej, ponad tzw. oczywistość, dając nam do zrozumienia, iż z wysokości widać lepiej i zwiększa się szansa na szeroko rozumianą obiektywność. Jacek Masłowski
„Nieustający kurs kolizyjny” […]. Piotr Kasperowicz wie co pisze. Konstruując zawiłe kompozycje słowne może nieco odstraszać egzaltacją, powszechnie stosowaną hiperbolą, ale jednak przykuwa uwagę. Literacka Kanciapa
Gdy sięgałam po wiersze Piotra Kasperowicza przełączałam się na tryb matematyczno – duchowy, mażąc tu i ówdzie ołówkowe uwagi na marginesach. Każdy wiersz jest inną historią, w której znajdziemy sporą dawkę cynizmu, ironii, smutku, bywa też brutalnie, gdyż prawda ukazana przez autora ma to do siebie, że potrafi ranić. Każdy z wierszy to także wyprawa na nieznane lądy, kosmiczne planety, to też groźna cela naszej uwagi, pochłaniacz czasu na długie godziny intensywnego, acz nie wymuszonego, a pobudzonego myślenia. Wyrażone Słowami
Język, którym posługuje się Piotr Kasperowicz zbudowany się z dość specyficznych metafor, alegorii, eufonii, obrazowych ekwiwalentów emocji, onomatopei, echolalii, neologizmów, paraboli, elips i asonansów przefiltrowanych przez osobowość autora. Łucja Lange
Niełatwo jest przejść przez gęsto zabudowane nośnym słowem wersy. Żadnych przerw, wyjaśnień, łączników. W mocno metalicznym i skondensowanym konstrukcyjnie świecie szukam pointy i mocnych przeżyć. Są. Znajduję. Ale jakże ukryte w misternej tkaninie wyobraźni. Zdzisława Górska
Prezentowany w audycji radiowej Tyskiego Radia Literamuz oraz w Polskim Radiu Koszalin
Wybrane publikacje:
1998: cykl zeszytów poetyckich „Virus” – Wydawnictwo Domowe
2001: tomik wierszy „Nienawiść / perforacja gwałtu” – Wydawnictwo Domowe (zawierało płytę z autorskimi remixami elektronicznymi „Synthetic tracks: 11”)
2002: tomik wierszy „Oczy ery techno” – Wydawnictwo Domowe
2002: druk poezji w łódzkich Zeszytach Poetyckich Dike w numerze 6, wersja cyfrowa do pobrania tutaj
2003: I miejsce w internetowym konkursie witryny Tawerna na wiersz roku za utwór „Boczny obserwator”
2003: publikacja w internetowym miesięczniku kultury popularnej ze wskazaniem na fantastykę Esensja opowiadania „O jedno niebo więcej”
2003: druk poezji w łódzkich Zeszytach Poetyckich Dike w numerze 7, wersja cyfrowa do pobrania tutaj
2003: tomik wierszy „O jedno niebo więcej” – Wydawnictwo Domowe
2003: druk poezji w magazynie artystycznym Konstelacja Cienia w numerze 13, wersja cyfrowa do pobrania tutaj
2006: członek łódzkiego „Stowarzyszenia Promocji Kultury Alchemia”
2009: publikacja cyklu opowiadań emigracyjnych „W magazynie osób mniejszych” (tytuł pierwotny Ego) w dwujęzycznym portalu promującym polsko-amerykańską kulturę i styl życia – Polish News
2010: I miejsce w konkursie na wizualną reklamę bloga. Konkurs organizowany przez witrynę AdTaily (obecnie Yieldbird) dla użytkowników serwisu blog.pl.
2011: współpraca w temacie zdjęć i felietonów z portalem Fakty Turystyczne
2012: redaktor działu poezji wydawnictwa Mega*Zine Lost And Found prezentującego sztukę i kulturę, link do strony fanów na facebook’u
2013: tomik wierszy „Łoskot Drogi Mlecznej” – Wydawnictwo Miniatura
2014: recenzja tomiku: „Łoskot Drogi Mlecznej” pióra Krzysztofa Chmielewskiego na stronie Literacka Kanciapa
2014: publikacja opowiadania „Lokalna jednostka pocztowa lub coś bardziej pracochłonnego” w portalach Sztukater oraz Desperat-Zine
2014: publikacja poezji na stronie Desperat-Zine oraz opowiadań „O jedno niebo więcej” i „Narodziny”
2015: publikacja poezji na w pełni niezależnej stronie Się Myśli
2015: tomik wierszy „Poezja pękła (w zamrażarce)”, ilustrowany zdjęciami autora – Wydawnictwo Miniatura
2015: publikacja opowiadania „Noc żywych trupów” na stronie Desperat-Zine
2015: recenzja tomiku „Łoskot Drogi Mlecznej” pióra Zdzisławy Górskiej w miesięczniku Waga i Miecz oraz czasopiśmie Kurier Błażowski
2015: wywiad z Piotrem Kasperowiczem w Mega*Zine Lost And Found
2016: recenzja tomiku „Łoskot Drogi Mlecznej” pióra Łucji Lange na stronie magazynu Mega*Zine Lost And Found
2016: publikacja poezji w specjalnej, europejskiej edycji Our Poetry Archive
2017: publikacja poezji na stronie Democracy is OK
2017: publikacja poezji w regularnym wydaniu Our Poetry Archive
2017: recenzja tomiku wierszy Zdzisławy Górskiej „Pęknięcia” pióra Piotra Kasperowicza w Kurierze Błażowskim
2017: recenzja tomiku „Poezja pękła (w zamrażarce)” pióra Łucji Lange na stronie magazynu Mega*Zine Lost And Found
2017: publikacja poezji w miesięczniku literackim Akant
2017: publikacja poezji w magazynie literacko-emigracyjnym Obszary Przepisane
2017: relacja Piotra Kasperowicza z wystawy Katarzyny Bajdy-Rusztowicz w Galerii Sztuki A1 w Krakowie
2017: publikacja opowiadania „Temperatura metalu” na stronie Desperat-Zine
2017: publikacja poezji w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2018: publikacja poezji multimedialnej w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2018: tomik wierszy „Buldożery elokwencji”, ilustrowany zdjęciami autora – Wydawnictwo Obraz Dnia
2018: publikacja poezji w Kuźni Literackiej
2018: recenzja tomiku „Buldożery elokwencji” pióra Leszka Żulińskiego w Gazecie Kulturalnej
2018: wywiad z Piotrem Kasperowiczem na stronie Poezji Dźwiękowej
2018: publikacja poezji w Antologii wierszy do recytacji
2019: publikacja poezji na stronie Wydawnictwa J
2019: publikacja poezji na stronie Desperat-Zine
2019: recenzja tomiku wierszy Zdzisławy Górskiej „Pęknięcia” pióra Piotra Kasperowicza w miesięczniku literackim Akant
2019: publikacja poezji multimedialnej w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2019: publikacja poezji w magazynie literacko-emigracyjnym Obszary Przepisane
2019: III miejsce w XII Wojewódzkim Konkursie: Aneks Twórczości Artystycznej w kategorii Twórczość Literacka
2019: prezentacja poezji w Polskim Radiu Koszalin w audycji Poczta Poetycka
2019: publikacja poezji w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2019: recenzja tomiku „Buldożery elokwencji” pióra Kingi Młynarskiej na stronie Przeczytane. Napisane.
2019: publikacja poezji w Antologii Poetów Polskich 2018 – Wydawnictwo Pisarze.pl
2020: publikacja w Antologii metapoezji
2020: publikacja poezji na stronie Desperat-Zine
2020: publikacja poezji oraz poezji multimedialnej w magazynie artystyczno-kulturalnym Stoner Polski
2020: publikacja poezji na w pełni niezależnej stronie Się Myśli
2020: publikacja poezji w kwartalniku Wytrych – Wolna Inicjatywa Artystyczna, Wydanie Specjalne: Wierszem w czas pandemii
2020: tomik wierszy „Terytorium rozpadu sekwencji”, ilustrowany zdjęciami Łucji Lange – Wydawnictwo Domowe
2020: publikacja poezji w piśmie literacko-artystycznym Bezkres
2020: recenzja tomiku „Terytorium rozpadu sekwencji” pióra Kingi Młynarskiej na stronie Przeczytane. Napisane.
2020: publikacja poezji na w pełni niezależnej stronie Się Myśli 1 2
2020: publikacja poezji w magazynie artystyczno-literackim Malkontenty
2021: publikacja poezji w kwartalniku artystycznym Śląska Strefa Gender
2021: wzmianka o tomiku „Terytorium rozpadu sekwencji” pióra Leszka Żulińskiego na stronie pomorskiego magazynu artystyczno-literackiego Latarnia Morska
2021: publikacja prozy na w pełni niezależnej stronie Się Myśli 1 2 3 4 5
2021: publikacja poezji w miesięczniku literackim Akant
2021: publikacja koncepcji powstania tomiku „Ssaki leżą na boku” w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2021: tomik wierszy „Ssaki leżą na boku”, napisany wspólnie z Piotrem Szreniawskim – Wydawnictwo Neopoemiksowe
2021: recenzja tomiku „Ssaki leżą na boku” pióra Kingi Młynarskiej na stronie Przeczytane. Napisane.
2021: publikacja w Antologii wierszy jednoliterowych
2021: recenzja tomiku „Ssaki leżą na boku” pióra Sylwii Kanickiej na stronie Pisarze.pl
2021: udział w projekcie muzycznym grupy Ensemble For Sound Poetry And Contemporary Music, czego wynikiem jest utwór Wait a Second
2021: prezentacja poezji w Polskim Radiu Koszalin w audycji Poczta Poetycka
2022: publikacja poezji multimedialnej w magazynie Ośrodka Postaw Twórczych Helikopter
2022: publikacja prozy na stronie Głos Słupcy
2022: artykuł dr hab. prof. UŚ Piotra Bogaleckiego „Mapa i audytorium. Kierunki rozwoju wiersza kartograficznego w polskiej poezji eksperymentalnej” odnoszący się, między innymi, do tomiku „Terytorium rozpadu sekwencji”, opublikowany przez dwumiesięcznik literaturoznawczy Teksty Drugie wydawany przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
2023: udział w projekcie wizualnym na temat PTSD Módivers
Kontakt do autora:
k a s p e r l [at] t l e n . p l
kwachowi sie juz moze nie udac uratowac polski.
ty próbuj!
welcome back to poland:]
PolubieniePolubienie
Czytając EGO miałam dużo śmiechu – bo jesteś mistrzem prześmiewców… ale np. okazało się, że pierwszy rozdział, jaki dałam kumplowi do przeczytania [kumpel bezrobotny artysta] został wzięty zbyt do serca i on się śmiać nie umiał z tego… ale on z siebie też się nie śmieje… trudno… marudek i tyle.
Cały czas czekałam jednak na jakiś obrót sytuacyjny… na coś, co będzie taką gwiazdką na pochmurnym niebie… i pojawiło się zakończenie…
I powiem Ci, że jest ono najlepsze dla całości…
Dlatego dla mnie EGO to coś wartościowego… a że wydawnictwa blee i buuu…
Hm… Ja z wydawanych rzeczy, czytam jedynie Tokarczuk, a reszta zwyczajowo nawet się nie nadaje do czytania… więc o czym my tutaj mówimy?
Trzeba poszukać właściwego miejsca 🙂
PolubieniePolubienie